Vi har hatt en lang reise fra vil lanserte Rondo-beslaget på 1990-tallet til dagens moderne Tunable white belysning og avanserte styresystemer med Bluetooth, sier daglig leder Eivind Gunvaldsen hos 30-års jubilanten SG Armaturen.
Gunvaldsen beskriver disse årene har vært en eventyrlig reise fra selskapet ble etablert i 1990. Med en omsetning på litt over 40 millioner kroner i 2000 til dagens på 1,3 milliarder kroner, har selskapet blitt en toneangivende belysningsaktør i markedet.
Det var ingen som forutså den voldsomme utviklingen. Takket være dyktige medarbeidere på alle nivåer i selskapet, har vi klart å befeste vår markedsposisjon, sier daglig leder Eivind Gunvaldsen og salgsdirektør Eirik Nordermoen.
SG Armaturen ser lyst på fremtiden og mener det er mulig å nå en omsetning på 2 milliarder kroner innen 2025.
Vi har hatt en lang reise fra vil lanserte Rondo-beslaget på 1990-tallet til dagens moderne Tunable white belysning og avanserte styresystemer med bluetooth, sier Gunvaldsen. Han kan fortelle at det var hans far Sven Gunvaldsen som etablerte selskapet i 1990.
Han styrte selskapet med nennsom hånd de første 10 årene. Jeg ble ansatt i 1994, først som lager- og deretter som kontormedarbeider, før jeg overtok lederansvaret i 2000, sier Gunvaldsen.
SG har i dag datterbedrifter i Sverige, Danmark, Finland, Island, Be-Ne-Lux, Frankrike, Tyskland, Østerrike og England.
Vi har 600 ansatte hvorav 300 i Europa og 300 i Kina. Da selskapsstrategien ble meislet ut, var det ingen som forutså dagens vekst, understreker Gunvaldsen.
Fra lageret til SG Armaturen.[/caption]
På 1990-tallet fokuserte selskapet både på grossister, installatører og butikkmarkedet med Skeidar og Ikea som kunder.
Ikea ble vår største kunde som solgte våre belysningsløsninger over hele verden. Etter hvert kom Erik Nordermoen inn i selskapet og sammen utarbeidet vi en strategiplan for selskapets videre vekst. I 2000 besluttet vi å fase ut butikkmarkedet og bestemte oss for utelukkende å satse på grossist- og installatørmarkedet.
I 2003 omsatte vi for 50 millioner kroner
Vi har bygget merkevaren 100 prosent mot norske elektrikere og utviklet kundetilpassede produkter. Frem til i dag har strategien båret frukter, sier Nordermoen.
Tilbakemeldinger fra både installatører og grossister er entydig positive, forteller Gunvaldsen.
Vi har et nært samarbeid med våre kunder i utviklingen av nye belysningsprodukter. Deres tilbakemeldinger har bidratt til vår markedssuksess, understreker de.
Showrom.[/caption]
SG Armaturen har i dag 10 000 kvm administrasjonsbygg og et lager på 7000 kvm i Lillesand. Selskapet har egne utviklingsavdelinger i både Lillesand og Odense Danmark, som utvikler morgendagens belysningsprodukter.
Våre selgere kommer med regelmessig tilbakemeldinger fra kunder til utvikling av nye belysningsprodukter, sier Gunvaldsen og Nordermoen.
Det er ikke billig å utvikle belysningsprodukter selv, men det gir oss trygghet for at kundene får den kvaliteten de etterspør. Vi har bygd opp ekstrem god kompetanse i eget huset hus, som vi deler med dem, sier Gunvaldsen.
Hadde vi kun satset på trading av belysningsprodukter, ville vi aldri vært der vi er i dag. Når produktkonseptet er utviklet og godkjent, får fabrikken i Kina elektronisk bekreftelse om å starte produksjonen. Vi eier fabrikken og har dermed full kontroll med produksjonsprosessen, sier Nordermoen. Han kan fortelle at selgerne i SG spiller en aktiv rolle i produktutviklingen.
Det gir dem et eierskap til produktene. De kan reisen fra ideutkast til produktlansering. De har stor grad av frihet og er tilgjengelig 24/7 for sine kunder.
SG Armaturen er administrasjons- og lagerbygg på 10 000 kvm i Lillesand.[/caption]
Med båttransport tar det 6-7 uker før belysningsproduktene er på lager i Lillesand. Med den transibirske jernbanen tar det 25-30 dager før produktene er fremme i Hamburg. I tilfelle hasteleveranser benytter vi fly. Normalt tar det 4 måneder fra varen bestilles, produseres og til den er lagerført. På vårt 7 000 kvm store lager i Lillesand har vi til enhver tid fire måneders forbruksvarer tilgjengelig for våre kunder, sier Gunvaldsen.
I disse koronatider har vi ikke gått tom for varer, noe som har vært et klart konkurransefortrinn for oss.
Fra å ha vært en stor belysningsleverandør til boligmarkedet på 2000-tallet, er vi nå også en komplett leverandør til prosjektmarkedet, sier Gunvaldsen og Nordermoen.
Vi opplever også vekst i rehabiliteringsmarkedet. Skulle det bli nedgang i prosjektmarkedet, har vi gode løsninger for rehabiliterings- (ROT) markedet, sier Gunvaldsen.
SG er store på fremtidens LED-produkter med Tunable White belysning, dimmere og smartstyring.
Vi vinner stadig nye nybygg- og rehabiliteringsprosjekter. Målsetningen er å oppnå en tosifret prosentvis vekst i år og 2021, sier Gunvaldsen og Nordermoen.
Så langt ligger vi foran denne målsetningen fordi vi har fulgt strategien vi meislet ut i år 2000 til punkt og prikke med kontinuerlig produktutvikling. Tilbakemeldingene fra elektrikere har vært og er særdeles viktig for å utvikle markedstilpassede produkter, sier de til slutt.
Rendyrker virksomheten mot grossister og installatører

Egne utviklingsavdelinger

Konkurransefordel
