– Siden etableringen i 2022 har vi hatt bra med oppdrag fra tidligere kunder, men i 2023 forsvant etterspørselen etter leveranser til boligprosjekter drastisk. Vi hadde nesten ingen leveranser til boligprosjekter i fjor, men takket være et godt nettverk har vi hatt bra med andre jobber. Vi merker likevel at det tar lengre tid fra forespørslene blir mottatt til prosjektene blir utført. Det kan virke som om byggherrene er mer forsiktige med å gjennomføre prosjekter, sier Mathias Spolén Erstad, daglig leder i FLOW Klima Oslo.

Selskapet har i dag snart tre ansatte og leverer ventilasjonsanlegg til kontorbygg, lagerbygg, kjøpesentre, barnehager, samt ombygging, rehabilitering og nå utskiftning av gamle ventilasjonsaggregat.

Fjerner energityver

Selv om boligmarkedet er svekket, opplever selskapet bra med oppdrag innen rehabilitering.

– Markedet for rehabilitering og utskiftning av anlegg har tatt seg veldig opp. Det er mange som merker at det koster å ha et gammelt anlegg som stjeler energi. Vi har derfor mange store og små prosjekter hvor vi bytter ut eller rehabiliterer gamle anlegg. For kundene handler dette om energieffektivisering og reduserte driftskostnader.

Han får støtte av kollega, Patrik Pantzar, anleggsleder i selskapet.
– Vi byttet nettopp ut et tretti år gammelt anlegg med et nytt og behovsstyrt. Dette er investeringer som vil gi store besparelser for kunden til vinteren, sier han.

Nå jobber selskapet blant annet med Kakkelovnskroken 3, et nytt bydelshus for Bydel Grorud på 10 000 kvadratmeter som skal sertifiseres til Breeam «Very Good" og energiklasse A.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Det er STØ Entreprenør AS som er totalentreprenør for utbyggingen av Kakkelovnskroken 3 i Bydel Grorud, og hvor Flow Klima, Oslo har ventilasjonsentreprisen.

– Dette er et stort og ambisiøst prosjekt hvor det brukes alt av ny teknologi. Her er det både bergvarmepumper, automasjon, skyløsninger, persontelling og mye annet. Alt skal måles og vi begynner å teste anleggene utover høsten. I dette prosjektet jobbet vi over et år sammen med rådgivende ingeniør for å finne de beste løsningene.

Erstad forteller at de som relativt nyetablert aktør tar prosjekter andre ikke viser interesse for.
– Selv om vi har kontorer i Oslo valgte vi å regne på et prosjekt for rehabilitering av et kjøpesenter på Bjørkelangen torg. En gammel kunde fortalte at det var vanskelig å finne gode entreprenører på grunn av beliggenheten, og siden vi ikke kan være kresne tok vi oppdraget. Vi er nå godt i gang med et stort anlegg for kjøpesenteret i første etasje, og kontor og leiligheter i etasjene over.

Siden Pantzar bor i Sverige og kjører forbi Bjørkelangen ukentlig kan de følge opp prosjektet fortløpende.
– Her står vi for prosjektering og utføring på ventilasjonsdelen og jobber sammen med samarbeidspartnere på automasjon. I slike prosjekter leverer vi også service, oppfølging og optimalisering i etterkant. Det er «win-win» om vi kan hjelpe kundene med å drifte anleggene best mulig, sier Pantzar.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Bjørkelangen torg

Varierte leveranser

Erstad forteller om helt andre muligheter med ny ventilasjonsteknologi.

– På Bjørkelangen leverer vi et helt nytt ventilasjonsaggregat med integrert varmepumpe i stedet for å sette opp en ny stor kjølemaskin. Da sparer kunden plass og vi kan levere kald luft ut i lokalene. Tidligere var dette litt spesielt, men i dag har de fleste leverandører slike løsninger. Det gjør at vi nå kan levere en komplett pakke med ventilasjon og kjøling. På bydelshuset i Oslo bruker vi en mer tradisjonell løsning med påkoblet varme- og kjølebatteri for å få riktig temperatur på ventilasjonen.

– Vi leverer også stadig flere VAV-løsninger, bedre kjent som behovsstyrt ventilasjon, hvor hvert kontor kan reguleres separat. Det er ikke mange år siden dette var «high-end», men i dag er det blitt standard. Det kan forklares med teknologiutviklingen som har gitt oss bedre og billigere utstyr som vi vet fungerer. Det har skjedd mye i bransjen de siste årene, og da gjelder det å følge med på teknologien, sier han.

Oppdager nye behov

Erstad forteller at de velger løsninger tilpasset det enkelte prosjekt, men at de alltid bruker leverandører de vet kan levere det kunden ønsker.

– Vi er ikke redd for å prøve nye løsninger, men vi må vite at det fungerer. Tidligere kunne man bruke tid og penger på løsninger som ikke fungerte godt nok, men det er slikt man lærer av. Jeg er tilhenger av ny teknologi, men det skal ha en verdi både for kunden og for oss, og det er ingen vits å måle bare for å måle. Samtidig oppdager man ofte nytten etter at man har begynt å måle. Der vi før bare hadde temperaturmålere, har vi nå CO2 og VOC-sensorer for partikler. Det man ikke visste man trengte før, kan man oppdage at man faktisk har behov for.

– Siden beskrivelsene er veldig grunnleggende gir vi ofte anbefalinger til kundene. Vi vet at det til syvende og sist er pengene som bestemmer, men om man kan sitte sammen med byggherre er det enklere og forklare fordelene med ulike løsninger. Når vi kan forklare fordelene blir det også enklere å velge gode løsninger. Jeg tror samspillskontrakter kan være en tilnærming som kan gi bedre prosjekter.

Mangel på kompetent arbeidskraft

Han peker på mangel på arbeidskraft som en stor utfordring for hele bransjen.

– Bransjen vår er relativt liten og det å finne gode prosjektledere er nesten umulig siden fleste prosjektledere jobber hos konkurrenter og er fornøyde der. Når man ser på utførende montører er det litt lettere, men også der har de beste mye å gjøre.

– Underentreprenører og samarbeidspartnere blir derfor viktig. Vi har som mål å ansette egne montører i løpet av året og om vi greier det kan vi begynne med lærlinger til neste år. Vi er helt avhengig av rekruttering til bransjen.

Hvordan ser ordrebøkene ut fremover?
– Nå er vi i gang med prosjekteringen av rehabiliteringen av Oslo Hospital, et gammelt bygg i bunnen av Ekebergsletta. Dette er et prosjekt vi begynner med på slutten av året og skal jobbe med gjennom 2025, sammen med andre mindre prosjekter. Da er det godt at vi har ansatt en tredjemann til å hjelpe oss. Det har tatt tid å komme i gang, men nå har det virkelig løsnet og det er gøy å kunne ansette nye folk, avslutter Erstad.