– Brukergrensesnittene må ikke bli så avanserte at du må være automasjonsutdannet for å bruke systemene, mener driftssjef Kjell Næss (til høyre) i Braathen Eiendom, her med driftsleder Georg Mikkelsen. Arkivfoto: Hilde Kari Nylund

Enkle grensesnitt en forutsetning

Automasjon:

0

Det hjelper ikke med all verdens muligheter for innstillinger og kontroll via SD-anlegg hvis brukerne ikke forstår systemene, eller ikke finner fram fordi de må gå via mange skjermbilder.

– Da vegrer folk seg til slutt for å bruke anlegget, og da kan konsekvensene for kostnadene bli ganske store, sier Næss.

Brukervennlige løsninger finnes

Hvor godt anleggene kan utnyttes i daglig drift, kommer også an på drifternes datakyndighet. Men Næss tror ikke løsningen framover er å ansette folk med mer automasjonskompetanse. Han mener løsningen ligger på leverandørsiden, og noen har allerede fått det til.  

– Jeg har prøvd en god del systemer gjennom årene, og det er ikke ofte jeg skryter. Men jeg synes Lindinvent fra Sverige har knekket ei nøtt, og klart å skape systemer som folk skjønner. sier Næss.

God oversikt

Systemet han viser til, er aktive tilluftsventiler fra Lindinvent med deres programvare Lindinspect. Braathen Eiendom har dette i to bygg i Bjørvika i Oslo, og har opparbeidet en god del praktisk erfaring med det.

– Vi er ekstremt fornøyde med dette systemet, og alle våre driftere håndterer det på en bra måte, sier Næss. Han poengterer blant annet at skjermbildene gir veldig god oversikt; ett enkelt skjermbilde viser status for alle ventiler i alle etasjer samtidig.

[bildec]2015/19/wx8288xvd[/bildec]

Bildet over: Et godt eksempel på brukervennlighet, ifølge Kjell Næss: Status for alle etasjer i ett skjermbilde. Blått indikerer temperatur under valgt settpunkt, rødt over og grønt er innenfor.

Enkelt fra smarttelefon

Dessuten er grensesnittet godt egnet på smarttelefon. For Braathen Eiendom er dette veldig praktisk, siden de er tilgjengelig 24 timer i døgnet for sine brukere.

– Når noen ringer vakttelefonen, er det enkelt å gå inn på anlegget via smarttelefon. Da snakker vi brukervennlighet og kundeservice, understreker Næss. På samme måte er det både enkelt og praktisk å kunne jobbe via smarttelefon rundt i bygget.

God målerstruktur en forutsetning

I forhold til energibruk holder det likevel ikke med brukervennlige grensesnitt.

– God målerstruktur er viktig for å ha kontroll, og det har vi jobbet mye med, opplyser Næss. Braathen Eiendom utvikler ikke bygg selv, og får derfor ikke påvirket hva som installeres fra starten.

De siste årene har selskapet kjøpt en rekke nye bygg, blant annet i Bjørvika i Oslo.

– Vi har gått inn i ettertid og supplert med energimålere. Vi må vite hvor energien går, ellers har vi ikke noe klart svar på hvor vi har driverne, sier Næss. Hans erfaring fra tidligere prosjekter er at mange sparer på ekstra målepunkter, for eksempel i ventilasjonsanlegg.

Må varsle i god tid

Næss rapporterer energibruk til alle leietakere hver måned, og må kunne forklare større avvik hvis det oppstår.

– Drifterne vi har i dag, har lang erfaring og er lidenskapelig opptatt av å jobbe med energisparetiltak, understreker han.

For å sikre seg god kontroll over energibruk, har Braathen Eiendom investert i rene energioppfølgingsprogram. De bygges opp rasjonelt og enkelt for å gi varsel i god tid, slik at driftere kan korrigere avvik raskt.

– Jeg er opptatt av at vi skal ha kompetansen i eget hus, for å ha rask responstid når ting skjer. Vi er ekstremt opptatt av kundene våre, understreker han.