En Facebook-invitasjon fra en automasjonsingeniør på Ekofisk til en arbeidskamerat for fire år siden, var startskuddet for et raskt voksende selskap innen bygningsautomasjon, eller smarthus som kanskje er et bedre markedsføringsord mot et stort privatmarked.
– Autobolig AS er norsk importør og distributør av det østerrikske smarthusfabrikatet Loxone. Autobolig er også en ingeniørbedrift som leverer ferdige løsninger, programmering, dokumentasjon og sikringsskap i kategorien smarthus og boligautomasjon. Vi har fokus på energistyring, solenergi og det å sette alle systemer sammen til én enhet, forteller markedssjef Erik Braatnes.
Braatnes forklarer videre at Autobolig jobber med byggautomasjon og smarthus med hovedvekt på energiflytstyring for å oppnå et flatere strømforbruk døgnet igjennom, og også det å spare strøm. I kombinasjon med for eksempel solceller er det mye å hente her. Det gjelder både i privatboliger og ikke minst i næringsbygg hvor døgnrytmen ofte er mer forutsigbar.
Så kommer han inn på hvordan det hele startet, for fire år siden.
– Jeg hadde jobbet i 10 år på Ekofisk med automasjon. Så skulle jeg bygge eget hus. I og med at jeg er opptatt av automasjon, falt det meg lett å tenke bygningsautomasjon i eget hjem.
– Da vi bygget huset i 2014, vurderte vi ulike løsninger rundt det som kalles smarthus og landet på Loxone, en godt gjennomtenkt løsning. Så gjorde jeg noe så enkelt som å sende en Facebook-melding til min kollega Henning Herfjord, og spurte om vi sammen skulle begynne med dette som en forretningsidé.
– Det ble raskt til at Henning startet på heltid, mens jeg fortsatte å jobbe i Nordsjøen. Autobolig ble i 2014 registrert Loxone-partner og videre silver partner fra årskiftet 2014-2015. I 2016 ble vi første (og foreløpig eneste) Gold Partner i Norge. Samtidig var det allerede noen andre i Norge som var registrerte og noen få Silver. 1. januar i 2016 fikk vi landet en avtale med Loxone som gjorde oss til eksklusiv importør og distributør av Loxone i Norge, og det gjorde at vi siden da har hatt lager, kurs og support for alle Loxone-partnere her i Norge. Før vi ble det har det ikke vært noen offisiell imortør/distributør av Loxone i Norge, men alle måtte handle direkte fra Østerrike, sier han.
– Dette utviklet seg kjapt videre og vi fikk raskt tre ansatte, så ble det en til osv. Da gikk vi videre og så på distribusjon av Loxon smarthus og ble ledende i Norge. Jeg omfavnet dette fordi det systemet har stor industristandard.
-Nå har vi utviklet et partnernettverk i Norge, til sammen 68 og av disse er 22 såkalte sølvpartnere som har vært gjennom et grundig fagkurs. Vi holder kurs to ganger i året, noe vi er pålagt av Loxone.
Braatnes sier at Loxone i Østerrike produserer et styresystem som baserer seg på en miniserver. Hittil har de solgt om lag 60.000 av dette systemet.
– Hvordan vurdere du markedet de neste årene?
– Vi pleier å si at vi må lage vårt eget marked fordi få potensielle kunder vet at mulighetene med smarthus finnes. Alle kan ha behov for et enkelt eller omfattende system, uten at de tenker på det. Hittil har man snakket mest om komfort når det gjelder tekniske installasjoner i bygg, men med blant annet nye strømpriser blir en total styring av husets teknologi mer interessant. Et virkelig smart bygg ivaretar så mye, for eksempel sørger for å slippe inn sola når huset trenger oppvarming og stenger den ute når huset er i ferd med å bli for varmt, eller senker lyset i stua når TV-en skrus på. Vi snakker om lysstyring. klima og ventilasjon, lyd og bilde, smart energiflyt, IT og teknologi, solskjerming, sikkerhet og alarm, elbillading og kanskje bassengstyring, sier han.
– Vi må spre budskapet. Installasjoner til et smarthus er ikke noe du kjøper hos Claes Olson, fordi det teknisk sett er noe fagfolk må installerer. Så må vi som jobber i markedet gjøre vår egen tilnærming til kundene, med tanke på at vi har konkurrenter.
– Vil dere få dette til å gå rundt rent økonomisk?
– Vi har firdoblet budsjettet i år siden i fjor, fått på plass en bra investor, Solidgruppen i Fredrikstad og aktører i eiendomsbransjen er kommet til. Én investor begynte som kunde hos oss og så hva dette er.Vi er teknikere og ikke businessfolk. Det er viktig å ha med folk som kan forretningsstrategi, innrømmer Erik Braatnes.
– Markedsføring må bli sentralt hos dere?
– Våre eneste kunder er innen elektrobransjen. Det blir mot disse vi må misjonere. Alle prosjektene vi har går via installatører og derfor er det viktig at vi har trofaste og flinke installatørpartnere i hele landet. Samtidig er store deler av markedsføringen vår rettet mot sluttbrukerne siden det er de som skaper etterspørselen. Det gjør at vi har en todelt markedsstrategi hvor Eliaden står sentralt i den delen som går på proffmarkedet.
– Vi tror potensialet er enormt. Eksempelvis har en stor installatør sagt konkret at 80 prosent av alle hus de har oppdrag i skal være smarte i 2019. Hittil i år oppgir de at halvparten installerer smartteknologi, poengterer Erik Braatnes til slutt.

Nye trådløse funksjoner til smarthus
