Fra Schneider Electrics brukerforum.

Schneider etablerer brukerforum for byggautomasjon

Kompetanseutvikling og deling av erfaringer fra byggautomasjon og energieffektive bygg blir stadig viktigere. Dette var bakgrunnen for at Schneider Electric valgte å etablere et faglig forum for driftsledere, driftsteknikere, rådgivere og fagansvarlige fra hele landet.

0

Tekst og foto: Ole Peter Galaasen

 – Bakgrunnen for etableringen av EcoStruxure brukerforum var kundenes tilbakemeldinger om behovet for et faglig nettverk. Vi ønsker derfor å skape et forum hvor brukere kan møtes for å diskutere teknikk, dele erfaring fra prosjekter og utveksle erfaringer om hva som fungerer godt og hva som kan bli bedre. Her kan man også møte våre eksperter og få oppdateringer på de siste løsningene, sier Randi Mogerhagen, Key Account Manager i Schneider Electric.

Selv om Schneider har tradisjoner med brukerforum tilbake til slutten av 90-tallet, er dette det første arrangementet med fokus på byggautomasjon og selskapet plattform, EcoStruxure. Tilstede var blant annet Statsbygg, Drammen Eiendom, ISS, Smedvig Eiendom, KLP, Undervisningsbygg, Skedsmo kommune, Vestre Viken HF, Aspelin Ramm, Entra, Bryn Eiendom, Sykehuset Innlandet, Bane Nor Eiendom og VPS ASA.

Stor interesse over hele landet

– VI kommer til å gjøre dette til et årlig arrangement her i Oslo, sier Randi Mogerhagen.

Siden interessen var stor over hele landet ble foredrag og diskusjoner live-streamet over Skype til Tromsø. Nå planlegger Schneider å utvide arrangementet til andre store byer.

– VI kommer til å gjøre dette til et årlig arrangement her i Oslo, men basert på den store interessen planlegger vi nå å utvide til andre store byer neste år. Allerede i dag hadde vi med 14 personer fra Tromsø og ser at interessen er stor over hele lander, sier Mogerhagen.

Tilstede i Tromsø var blant annet Universitet i Tromsø, Tromsø Kraft og Tromsø kommune.

Viktig for både kunder og Schneider

Selskapet ser på forumet som en viktig arena for å samle erfaringer fra brukerne og for å kunne utvikle løsningene videre.

– Gjennom erfaringsutveksling og tilbakemeldinger ser vi hva vi gjør bra og hva vi kan gjøre bedre. Dette er en mulighet til å korrigere tjenestene og produktene våre. Deling av erfaringer mellom brukerne og med oss er viktig for å kunne gjøre hverandre bedre, sier hun.

– Vi tar innspillene videre i organisasjon for å se hva vi kan gjøre lokalt, men også hvordan vi kan utvikle produktene videre. Totalt sett er dette en viktig arena både for oss og kundene, avslutter Mogerhagen.


……… .

Verd å vite: ITBaktuelt.no er Norges eneste helt dedikerte magasin for ITB-kompetanse, Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Torbjørn Sørensen utenfor Schneider Electric Norge sitt hovedkontor på Ryen i Oslo.