Brynseng skole planlegges som en pilot på nesten nullenergibygg (nNEB). Skolen bygges etter passivhus-standarden, og opp mot 90 prosent av oppvarming- og varmtvannsbehovet dekkes av varmepumpe med brønnpark. Et fasadeintegrert solcelleanlegg på 1000 m² skal produsere rundt 100.000 kWh per år.
- Dette blir Norges mest energieffektive skolebygg, og med Brynseng skole løfter vi oss mot fremtidens energikrav, og sier Bodil Motzke, miljørådgiver i Undervisningsbygg.
Enova-støtte på 4,5 millioner kroner
– Det er flott at Enova støtter dette prosjektet og ser potensialet i at vi får fram forbildeprosjekter med fasadeintegrerte solceller, sier Birgit Rusten, programleder i FutureBuilt.
– EUs nær nullenergi-direktiv inntrer i 2020, og vi i FutureBuilt er fornøyde med at Undervisningsbygg går foran i utviklingen av nye miljøløsninger.
Bodil Motzke sier at flerbrukshallen får en transparent og høyisolerende fasade, som vil redusere behovet for kunstig belysning.
Det vil også bli utarbeidet et klimagassregnskap i prosjektet i tråd med FutureBuilt-programmet.
Ingen parkeringsplasser for bil
Skolen ligger sentralt på Bryn med kort vei til T-banestasjonen på Brynseng og til togstasjonen på Bryn. Med unntak av to HC-plasser og to elbil-plasser med ladestasjon vil skolen bygges uten parkeringsplasser for biler. Skolen får rundt 400 sykkelparkeringsplasser, og spyle- og mekkefasiliteter, samt garderober med dusj.
Brynseng skole skal stå ferdig til skolestart i august 2017.