Onninen har jobbet med ulike aktører både i og utenfor bransjen for å utvikle løsninger, produktpakker og salgs- og markedsmateriell for velferdsteknologi. Målet er å dekke reelle behov som er avdekket i markedet.

– Vi ønsker å ta samfunnsansvar ved å finne frem til gode løsninger for brukerne. Velferdsteknologi kan gjøres veldig vanskelig og komplisert. Men det kan også gjøres enkelt og ukomplisert. Ved å bruke velkjent og velprøvd teknologi kan vi bidra til å gjøre teknologien og løsningene tilgjengelig for flere. Mange har i dag en oppfatning om at velferdsteknologi er dyrt og vanskelig. Det er en oppfatning vi vil gjøre noe med, sier administrerende direktør i Onninen, Endre Espeseth.

Onninen har bygget ett velferdshus som står på hovedkontoret på Berger. Huset er en viktig del av velferdssatsingen. I huset vil Onninen og leverandører demonstrere forskjellige løsninger i praksis. Huset er åpent for kunder som ønsker å vise mulighetene som finnes til mulige brukere og sluttkunder.

– Vi har hatt tett dialog med kommuner, brukere, leverandører og kunder for å kunne sette sammen løsninger og produkter som markedet etterspør. Dette er pakker som enkelt og rimelig gir stor gevinst for kommuner og brukerne av teknologien, sier han.

– I dag er også vår egen smarthus- og velferdsteknologikatalog tilgjengelig på nettbutikken vår, Onnshop.no. Der finner du utvalgte produkter og pakkeløsninger som skal gjøre det enklere å finne frem til rett løsning raskere. Dette er et felt som utvikler seg raskt og vi vil fortsette å utvikle og utvide denne utover sommeren og høsten i samarbeid med partnerne våre, sier Espeseth.

Satsingen skjer også i samarbeid med elektrikerkjeden Elfag. Onninen har gitt opplæring og veiledning i velferdsteknologiske løsninger slik at kjedens medlemmer er godt rustet til å gi gode råd og informere om muligheter og løsninger.