Rapporten er svar på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet om kunnskapsgrunnlag for lavutslippsutvikling. Rapporten gir nye tall for historiske utslipp og framskrivinger basert på nye GWP- verdier og nye utslippsframskrivinger. Rapporten gir en gjennomgang av mulige tiltak som kan realiseres mot 2030.

Utslippene fra sektoren var 1,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2013. Både nye energikrav i byggteknisk forskrift og varslet forbud mot bruk av fossil olje til oppvarming vil påvirke sektorens utslipp i årene fremover, påpeker rapporten.

Den henviser til nye energikrav i byggteknisk forskrift som ble sendt på høring i februar 2015. Dette forslaget er også oppfølging av klimaforliket fra 2012 der Stortinget sluttet seg til at energikravene i byggteknisk forskrift skal skjerpes til passivhusnivå i 2015 og nesten nullenerginivå i 2020. Forslaget som var på høring innebar en betydelig skjerping av energikravene, eksempelvis 26 prosent for boliger og 38 prosent for kontorbygg.

Reguleringen av fossil energi foreslås skjerpet slik at det i utgangspunktet ikke kan installeres oppvarming basert på fossil olje og gass. Videre ble begrensning på bruk av direktevirkende elektrisitet til oppvarming foreslått avviklet. Høringsfristen var 18. mai og det tas sikte på at nye krav skal gjelde fra 1. januar 2016.

Rapporten skriver at forslag til forbud mot bruk av fossil olje til oppvarming av bygninger ble publisert av Miljødirektoratet i mars 2015 (Miljødirektoratet, 2015). Forskriftsforslaget med tilhørende konsekvensutredning var utarbeidet på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet. Forslaget innebærer at fyring med fossil olje og parafin til oppvarming av boliger, og som grunnlast i yrkesbygg, blir forbudt fra 1. januar 2020.

Fossil olje og parafin vil likevel kunne benyttes som spisslast i yrkesbygg.

Det understrekes i rapporten at det er lagt inn to nye tiltak for å redusere utslipp av klimagasser fra byggsektoren; «Utfasing av oljefyring i boliger og som grunnlast i yrkesbygg» og «Utfasing av oljefyring som spisslast i yrkesbygg». Disse erstatter tiltakene som først ble utredet i Klimakur 2020. Tiltakene bygger i hovedsak på Miljødirektoratets konsekvensutredning av forbud mot bruk av fossil olje til oppvarming av bygninger i 2020. I forbindelse med konsekvensutredningen av et forbud mot oljefyring ble det gjort vurderinger av framtidig energibruk i byggsektoren av Institutt for Energiteknikk (IFE).

Utslippsreduksjonene som direkte følger av et forbud vil avhenge sterkt av hva man legger til grunn at utslippene ville vært uten et slikt forbud. De anslåtte utslippene fra fyring med fossil olje (uten forbud) er betydelig høyere i NB2015-framskrivingen enn i IFEs framskrivninger.

Dette indikerer at det er vesentlig usikkerhet knyttet til den direkte effekten et forbud vil ha på utslippene. Framskrivinger er i sin natur usikre, for eksempel vil endringer i energipriser kunne ha stor betydning for hva som velges av oppvarmingsløsninger i framtiden. Uavhengig av hva man legger til grunn at utslippene ville vært uten et forbud, vil et forbud gi en økt sikkerhet for at en lav utslippsbane følges. Det er derfor relativt høy sikkerhet knyttet til estimatene av hvor store utslippene vil være med det foreslåtte forbudet.

Rapporten tar høyde for at det blir innført et forbud mot fyring med olje og parafin i husholdninger og yrkesbygg (både grunnlast og topplast) så vil det gjenstå utslipp på rundt 0,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2030. Gitt samme fordeling av energibærere som i dag, så vil dette utslippet komme fra bruk av fossil gass og vedfyring i tillegg til olje og parafin i de byggene som ikke blir omfattet av et forbud (primærnæringene og bygg- og anleggsvirksomhet). Utslipp av CO2 fra olje og parafin fra disse byggene utgjorde cirka 0,1 millioner tonn i 2013, mens totalt utslipp fra gass utgjorde 0,19 millioner tonn i 2013. I tillegg vil det være et utslipp fra bruk av ved i husholdninger, da vedfyring bidrar til utslipp av klimagassen metan. Dette utslippet utgjorde 0,17 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2013.

Gassbruk i byggsektoren har vært økende de siste årene. Innenfor bygge- og anleggsvirksomhet benyttes gass hovedsakelig som byggvarme i byggeperioden. Dette kan for eksempel være store lufttørkere som benytter propan som brensel.

Gitt et forbud mot bruk av olje til oppvarming i byggsektoren, kan dette føre til økende bruk av gass. I Miljødirektoratets høringsuttalelse av mai 2015 til nye energikrav i byggeteknisk forskrift pekes det på at det er naturlig at reguleringen av fossil gass også skjerpes slik som foreslått. Med mindre det er særlige forhold som tilsier annet, støtter Miljødirektoratet at gasskjel heller ikke kan brukes til spisslast.

I noen sektorer trengs ofte energi som kan gi høy effekt over kort tid. Bygg- og anleggsvirksomheten er en slik sektor. Det kan være at biogass kan være løsningen for slike bruksområder, der andre alternativer enn gass (som elektrisitet) kan være lite hensiktsmessig på grunn av høyt effektbehov.

Les hva Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet sier om rapporten.

Her kan du hente rapporten fra Miljødirektoratet.